Cohousing of samenhuizen: privacy opgeven?

Dit weekend is het samenhuizenweekend. Een moment dat de samenhuizenprojecten en cohousingprojecten zichzelf voorstellen. Samen... coho... Watte??? Inderdaad voor veel mensen nieuwe begrippen. Samenhuizen is een overkoepelende term. De 2 belangrijkste vormen zijn huisdelen en cohousing. Het verschil zit hem in hoeveel er gedeeld wordt.

Bij huisdelen wordt, zoals de naam het al een beetje zegt, heel veel gedeeld. Daarbij wordt een groot huis gehuurd of gekocht, en heel veel gedeeld. De mensen hebben dan bijvoorbeeld een slaapkamer, en een kleine living voor zichzelf. Die situatie is vergelijkbaar als iemand die 'op kot' zit. De rest van de ruimtes wordt gedeeld. Dat kan zeker goedkoper uitkomen. Toch is er hier een belangrijke opmerking over te maken. Wettelijk gezien woon je dan samen met anderen. Dat kon een gevolg hebben voor bepaalde uitkeringen. Vroeger zeiden ze dat die mensen niet meer alleenstaand zijn. Ondertussen is de situatie hier verbeterd.

Bij cohousing wordt er minder gedeeld. Mensen die in een cohousing project zitten, hebben een volledig huis of appartement met alles erop en eraan. Zaken zoals de tuin of de kelder worden wel gedeeld. Daardoor is cohousing niet goedkoper dan een andere woning. Je krijgt wel meer voor hetzelfde geld. Zelf woon ik in een cohousing project: Eikenberg, in Brugge. Hier betekent dit dat ik een appartement heb, met een grote gemeenschappelijke tuin, fietsenbergplaats en een paviljoen met gemeenschappelijke ruimtes.

Hoe zit dat nu met de betaalbaarheid? Bouwen kost geld. In ons project hebben we inderdaad kunnen besparen door zelf zaken te doen. Ik heb ook het systeem van Wooncoop, waardoor ik een stuk geïnvesteerd heb, en zo mijn huur kan laten zakken. Ik weet niet hoe de prijzen zijn bij de samenhuizenprojecten (waarschijnlijk iets lager omdat er nog meer gemeenschappelijk is), maar mijn ervaring is dat het niet goedkoper is. Je krijgt wel meer voor dezelfde prijs.


Jan, de milieujournalist





Reacties