Binnen 5 jaar zijn bedrijfswagens emissievrij

De bedrijfswagen... Iets wat toont dat je een mooie job hebt? Vaak wel, want het is een extra verloning. Nu wil de federale regering die regeling toch serieus wijzigen. 

Concreet willen ze 2 zaken doen: ze willen dat bedrijfswagens elektrische wagens worden, en ze willen het mobiliteitsbudget invoeren. Concreet betekent dat dat vanaf 2026 enkel elektrische wagens fiscaal aftrekbaar worden. Andere wagens zullen vanaf 2023 geleidelijk aan minder aftrekbaar worden. Ook het mobiliteitsbudget, het alternatief voor een bedrijfswagen, wordt vereenvoudigd. Dat is een som geld die de werknemers flexibel kunnen inzetten, bijvoorbeeld voor de aankoop van een fiets of voor een abonnement voor het openbaar vervoer. 

De reacties zijn algemeen heel positief, hoewel er wat bedenkingen bij kunnen gemaakt worden. Sommigen denken dat elektrische wagens nog te duur zijn voor de meeste mensen. Dan zou het helemaal niet interessant zijn om een elektrische bedrijfswagen te geven aan de werknemers. Nu zijn elektrische wagen nog zeer duur. Dit is ook de wet van vraag en aanbod. Als iets frequenter voorkomt, zakt de prijs automatisch. Wat volgens mij wel een probleem is, en een reden dat er nog maar weinig elektrische wagens rondrijden, is het gebrek aan laadpalen. Dat is erg voor de mensen die geen eigen garage of oprit hebben. We moeten dan snel nieuwe laadpalen installeren. Dat houdt mensen ook tegen om over te stappen naar een elektrische wagen. 

Hierover kunnen wel wat bedenkingen gemaakt worden. Je moet zeker kijken hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als het weer met fossiele brandstoffen gebeurt, kan het ook dat er net meer uitstoot is dan bij benzinewagens. Ook de problemen van de laadpalen komen dikwijls ter sprake. Dat is een beetje een discussie van 'kip of ei'. Het is goed dat er over nagedacht word, en dat er gepleit wordt voor vergroening, maar men moet ook altijd met alle factoren rekening houden. Mensen stimuleer je makkelijker door wat je wil als positief voor te stellen, dan het andere negatief voor te stellen. Helaas wordt nu vooral het rijden met diesel en benzine negatief voorgesteld.


Jan, de milieujournalist




Reacties

  1. inderdaad, een juiste visie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zou je denken van meer fietsmobiliteit die voor een deel in de plaats komt van wagenmobiliteit @Jan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de mobiliteitsstudie wordt soms over het STOP principe gesproken. Eerst kijken naar de voetgangers (Stappers), dan naar de fietsers (Trappers) daarna naar het Openbaar vervoer en tot slot naar de auto's (Personenwagens)

      Verwijderen
    2. en hoe wordt dat toegepast?

      Verwijderen

Een reactie posten