Niet-zo-super-markt-miserie

Vandaag was ik in de supermarkt en als ik in de supermarkt ben word ik altijd superdepressief. Plasticregens, dierenmisbruik, prijsmisbruik, gezondheidsmisbruik zijn maar een greep uit de misdaden die supermarkten dagelijks plegen. De misdaad die mij nog het meeste naar de keel grijpt is die van het “behoeftemisbruik”.

Ja, beste Colruyt! Jij bent schuldig, zéér schuldig, maar je bent niet de enige (laat dat een troost zijn). Door jullie behoeftemisbruik ben ik namelijk altijd in tweestrijd. Koop ik de chocopasta die vol palmolie en troep zit? Geef ik mijzelf over aan de zoete zonden? Want welke zonden heeft een mens tegenwoordig nog? Gun ik mezelf niet die heerlijke donkere, zoete 'chocoladebalkerij'?

En dan plots… Schrikwekkende beelden van orang-oetans zonder leefwereld want ja, weggekapt… En lap, weg sfeer!

Zo gaat dat dus een heel supermarktbezoek door. Kunt ge u voorstellen hoe vermoeiend dat is? Moet ik weer mijn ethische moraal gaan opladen in de zero waste winkel of de bio-shop, maar daar hebben ze al mijn behoeften niet, meneer Colruyt (of madam of X – genderflulala). Mijn noden zijn door jullie gezaaid en ik kom ze nu nederig oogsten.

Hé? Ok, mensentaal. Supermarkten zijn smeerlappen en ik zal u zeggen waarom: Wie heeft er een rayon van 10 meter nodig met 60 verschillende soorten koeksels en chipsels? Wie heeft dat nodig? Is dat niet dubbel ongezond? Ongezond en keuzestress? + Alles zit in plastic en dan daarover ook nog es plastic. Want we moeten de plastic beschermen, toch? WAAR SLAAT DIT OP?

Als we nu eens zouden gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit? 5 soorten koekjes. Geen orang-oetans die ervoor moet sterven, geen koe uitgemolken, geen boom gekapt, geen kip uitgeleurd, geen plasticregen, mensen die blaken van de gezondheid, gij die allen kwalitatieve koekskes kunt betalen, de bomma krijgt er zelfs gene suiker van! Wie wil er nu geen gezonde bomma?

Punt gemaakt. Geef mij andere behoeftes, Colruyt. Creëer bij mij een eerlijke behoefte, gun mij 5 soorten mens-, dier- en planeetvriendelijk koekskes.

Alstublieft, dat is het enige dat ik vraag.

Reacties

  1. Wie Ja-de-ecotrut kent, snapt de vurigheid van deze blogspot. Als je het te serieus neemt, raak je gechoqueerd. Daarom is het belangrijk dat de lezer de boodschap serieus neemt maar níét de woorden ;-) . Ik dacht: ik zeg het even, want het valt mij nu pas op hoe vurig deze blogspot is. Ze hoeft ook niet aaibaar te zijn in haar geschreven creaties. Ze heeft zichzelf niet voor niets de naam Ja-de-ecotrut aangemeten.

    Disclaimer: Dit bericht bevat mogelijk leestekens, doch niet overdreven!!!!!!!!!!!!??????????;;;;;;;;;;;...........:::::::::

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten