HULP!

Het was een koude ochtend, iedereen haastte zich en kruiste elkaar,

een kind stond stil op een plaats,

het was zo koud dat hij met zijn tanden gitaar speelde,

hij verwachtte dat er iemand zou komen, er loopt iemand voorbij hem,

hij riep: “Kaka, kan je mij 30 Afghani geven?”

de jonge man keek naar hem en vroeg waarom.

“Ik heb het nodig.” antwoordde het kind.

“Waarom vraag je dat/het niet aan jouw vader?” vroeg de jonge man.

De ogen van het kind liepen vol met tranen! “Als hij hier was, waarom zou ik het dan aan jouw vragen?” weende het kind.

“Waar is hij dan?” vroeg de jonge man.

Het kind reageerde met een boze blik: “Hij is naar de andere wereld gegaan, hier werd hij slachtoffer van een bomontploffing.”

De jonge man begreep wat het kind nodig had.

“Wat wil je kopen? Ik zal het voor jouw aanschaffen.” bood de jonge man aan.

Het kind werd blij en nam de jonge man vast bij zijn pink, zo leek het alsof ze elkaar al jaren kenden. Ze gingen via de tweede straat.

Ze stopten voor een boekenwinkel en het kind wees naar een boek: “Kaka! Ik wil dat boek kopen!”

De jonge man was verbaasd, keek met een vragende blik naar hem en vroeg zich af: wat is er aan de hand? hij heeft hulp nodig, hij heeft geen vader, staat alleen in de kou……

Het kind vroeg: “Kaka, wil je het niet kopen?”

De jonge man antwoordde snel: “ Ach, waarom niet! Ik zal het zeker voor jouw kopen.”. Hij betaalde de verkoper, het kind was blij en begon te springen van blijheid…. hij riep luid: “Pa! Ik lees nog altijd!”


Kaka: is een aanspreekwoord in Afghanistan voor mannen.


Jabarkhel. A
Nieuwpoort 25/10/2020

Reacties